tegneogkontor.dk

Lysmaskinen – rum og lys

I denne uge har vi været beskæftiget med to parallelle forløb; et om formiddagen og et om eftermiddagen. Hjemmeopgaven (den man skal lave for at blive udvalgt til at komme til optagelsesprøven på en af de to arkitektskoler), som har været vores eftermiddagsprojekt, kom ud på Internettet for snart to uger siden, men vi “måtte” først kigge på den i mandags, så vi ikke blev distraheret, når vi sad med de andre opgaver. For selvfølgelig er man spændt: det er nu, at det gælder, og det er nu, hvor man ikke bare kan gøre en opgave halvt færdig! En af vores “undervisere” brugte i gennemsnit fire timer om dagen i den første måned og otte til ti timer i den sidste uge PR. DAG på hjemmeopgaven. Han fik taget 500 fotos og lavede over 50 skitser, før han var klar til aflevering. Så jo, man skal forvente at lægge lidt arbejde i opgaven!

Det skal så også siges, at jeg mere og mere tager dette højskoleophold som en pause fra mit oprindelige studie. Arkitektskolens studiemetoder er slet ikke som forventet og helt modsat ift., hvordan medicinstudiet ser ud. På arkitektskolen er det meste “hands on”, og teoridelen fylder minimalt. Jeg kommer 100 % til at mangle mine bøger ..!

Nå, men hjemmeopgaven kommer der mere om i næste indlæg. Nu først til vores lysmaskine! I mandags fik vi udleveret opgavebeskrivelsen, som delte opgaven i fire faser – mandag til torsdag. Mandag skulle vi bygge vores lysmaskine – en kube på 20x20x20cm, og derefter lave åbninger i fladerne, som vi skulle sende lys ind igennem for at eksperimentere med skyggerne.

Første fases opgave sat op på en planche. De to øverste billeder er taget med lyset kommet fra to forskellige vinkler. På det første er lyset mere skabt, mens det er blødere på det andet. De to nederste billeder er detaljebilleder, som, jeg egentlig også syntes, var meget sjove.

Første fases opgave sat op på en planche. De to øverste billeder er taget med lyset kommet fra to forskellige vinkler. På det første er lyset mere skabt, mens det er blødere på det andet. De to nederste billeder er detaljebilleder, som, jeg egentlig også syntes, var meget sjove.

I tirsdags skulle vi arbejde med flader og niveauer. Vi skulle sætte papstykker ind og dermed skabe andre skygger. Ideen var især at danne rum med lys og skygger, hvilket nok først gik op for de fleste af os i de efterfølgende dage … Men nogle sjove billeder har jeg da fået taget.

Niveauer og flader. Jeg har især prøvet at vende og dreje kassen for at se, hvordan lyset hermed faldt i rummet.

Niveauer og flader. Jeg har især prøvet at vende og dreje kassen for at se, hvordan lyset hermed faldt i rummet.

På tredjedagen fik vi et objekt – sandsynligvis fra en genbrugsstation (eller blot rester fra vores allerførste projekt på højskolen). Jeg fik fx en del af nogle højtalere, mens min sidemakker fik et stykke bøjet metal. Objektet skulle vi sætte ind i vores kube og igen lege med skygger og lys; hvordan falder lyset på objektet, hvilke skygger laver objektet, og reflekterer objektet noget af lyset. Resultatet ses herunder.

Mit højtalerobjekt i lys. Især billedet nederst til venstre synes jeg blev ret godt. Her kan man også ane det lys, som kommer ind gennem dens huller.

Mit højtalerobjekt i lys. Især billedet nederst til venstre synes jeg blev ret godt. Her kan man også ane det lys, som kommer ind gennem dens huller.

Nå, sidste dag. Hvad mon de kunne finde på, at stille os af opgave!? Jo, vi mangler den allervigtigste ting: rummet – selvfølgelig! I sidste fase skulle vi samle alt, hvad vi havde fundet frem af “gode ting” i ved vores eksperimenter i de forrige dage. Vi skulle danne et rumligt forløb vha. skygger/lys (fase 1), niveauer og flader (fase 2) og vores objekt (fase 3). Det var slet slet ikke nemt. Jeg kom frem til, at jeg ville bruge formen på mit objekt (rund/cirkel) og prøve at lave en “spiral” (sæt af ringe) fortsætte ind i(gennem) væggen vha. skygger, som ringene lavede. Jeg eksperimenterede med rummet ved at lukke/åbne det mere eller mindre, og umiddelbart synes jeg, at det helt åbne rum passede bedst.

Sidste fase af vores lysmaskineprojekt. Man skal forestille sig, at "spiralen" starter øverst i kassen og fortsætter ud til højre, hvor der vha. lys og skygge bliver dannet cirkler på væggen, så spiralen fortsætter den vej ud. Især billedet nederst til venstre illustrerer det meget godt.

Sidste fase af vores lysmaskineprojekt. Man skal forestille sig, at “spiralen” starter øverst i kassen og fortsætter ud til højre, hvor der vha. lys og skygge bliver dannet cirkler på væggen, så spiralen fortsætter den vej ud. Især billedet nederst til venstre illustrerer det meget godt.

Endnu et meget sjovt, og denne gang også meget eksperimenterende projekt. Det er svært lige at sætte fingeren på, hvad man har lært, men vi er nok blevet mere bevidste om, hvad lys og skygge egentlig kan gøre ved flader – og ikke mindst rum (… selvfølgelig!).

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

tegneogkontor.dk