"Tegn en porre!"

Metamorfoser ..!?

Ja, metamorfoser! Jeg havde aldrig hørt det ord, før jeg kom til Rødding! I følge Wikipedia betyder ordet “forandring, forvandling, omdannelse og omformning”. Jo! Altså! At omdanne en form til en anden form – hvis vi taler om arkitektur.

Vi fik for – efterhånden – mange dage siden (i mandags) den opgave at skulle omdanne en 4x4x4cm stor skumklods til et rum – og igen ikke bare et simpelt rum med fire vægge; der måtte gerne være noget mere dynamik eller spænding i det. Opgaven hed “Volumenet”. Vi måtte kun skære ortogonalt (vinkelret på) ift. kubens sider. Jeg prøvede at skabe dynamik i den figur, som vi efterfølgende skulle forstørre op til en 5x stor model i træpap. Resultatet ses herunder.

Min lille kube, der vha. ortogonale linker er lavet om til en mere rumelig og dynamisk form.

Min lille kube, der vha. ortogonale linjer er lavet om til en mere rummelig og dynamisk form.

Her er der taget fotografier af alle mine 10 metamorfoser. Jeg arbejder ofte meget med lyset i mine opgaver og ser, hvordan det påvirker udtrykket i modellen. Generelt bruger man meget fotografier på arkitektstudiet for derved fx at bruge dem til at tegne på og danne nye rummeligheder eller til at se mere klart, hvordan 3D-modellen ser ud på en 2D flade (når man fx skal overføre modellen til en skitsetegning).

Her er der taget fotografier af alle mine 10 metamorfoser. Jeg arbejder ofte meget med lyset i mine opgaver og ser, hvordan det påvirker udtrykket i modellen. Generelt bruger man meget fotografier på arkitektstudiet for fx at bruge dem til at tegne på og danne nye rummeligheder eller til at se mere klart, hvordan 3D-modellen ser ud på en 2D-flade (når man fx skal overføre modellen til en skitsetegning).

 

Her er der et billede af mit store rumskib, som den store træpap-model kom til at se ud. Den dynamiske del har jeg ladt være brudt i den ene ende for at skabe noget undrende i den.

Her er der et billede af mit store “rumskib”, som den store træpap-model kom til at se ud. Den dynamiske del har jeg ladt være brudt i den ene ende for at skabe noget undrende i den.

2. dag, i tirsdags, fik vi nogenlunde samme opgave – denne gang bare med seks stykker træpap, der målte 5×5 cm. Opgaven hed “Fladen”. Jeg syntes umiddelbart, at de var nemmere at forholde sig til, fordi de fra starten kunne opfattes som vægge, som man kunne danne et rum imellem. I den endelig model, som ses herunder, har jeg tænkt, at man skulle kunne kigge fra en hvilken som helst side og finde det interessant, hvad der kunne være omme bag en af de mange sprækker, der er i modellen – for igen at få undersøgeren/iagttageren til at undre sig over, hvad der er på den anden side og dermed gøre den interessant. Det er lykkes mindre godt – er mit umiddelbare indtryk.

Mit rum med mange hjørner og nicher skabt ud af seks kvadrater.

Mit rum med mange hjørner og nicher skabt ud af seks kvadrater.

Dette er en af mine andre træpapmodeller. Igen har jeg arbejdet meget med lysindfaldet, hvor jeg specielt godt kan lide det i den her model, hvor nichen skaber et sjovt lys.

Dette er en af mine andre træpapmodeller. Igen har jeg arbejdet meget med lysindfaldet, hvor jeg specielt godt kan lide det i den her model, hvor nichen skaber et sjovt lys.

“Linjen” var 3. dags opgave. Nu galt det om at lave et rum ud af 70 cm ståltråd – som ikke bare var svært at bøje, men MEGET svært! Så man måtte både være kreativ, hvad angik det at danne et rum, men også at gøre det simpelt, så ståltrådet ikke skulle bøjes så meget. Jeg har fået nedenstående ud af det – kontrasten tung/let er især brugt. Jeg fik især ros for min nøjagtighed mht. de lige og ortogonale sider.

Min "Linje"-model med kontrasterne tung/let.

Min “Linje”-model med kontrasterne tung/let.

Nå, nu er der heller ikke flere ting, de kan kaste i hovederne på os og få os til at danne rum af – tænkte vi. Og rigtig nok, vi fik ikke nye materialer, men til gengæld fik vi opgaven “Volumenet, Fladen og Linjen” den 4. dag. Og så kan man næsten selv gætte sig til, hvad den gik ud på: lav et rum med flere forskellige slags materialer – vi fik ståltråd og træpap til rådighed. Her skulle vi bruge nogle af de ting, som vi havde brugt i de forrige opgaver. Puha, det var en temmelig svær – og igen meget abstrakt – opgave! Men jeg har lavet nedenstående, der viser en akse tværs gennem modellen med en intensitet på midten. Der skulle have været meget mere ståltråd i midten, men materialet ville ikke, som jeg ville, så derfor har det fået det lidt kedelige udtryk.

Her er der anvendt flere materialer til at danne et rum. En noget kompleks og meget abstrakt opgave, som jeg delvist formåede at løse.

Her er der anvendt flere materialer til at danne et rum. En noget kompleks og meget abstrakt opgave, som jeg delvist formåede at løse.

Det har været nogle dage med store frustrationer; man kendte ikke materialets rummelige evner, og kreativiteten var også virkelig sat på prøve. Men jeg har helt sikkert lært noget af det, og vi er selvfølgelig allerede videre med flere andre opgaver, så frustrationerne er hurtigt lagt til side – og forhåbentlig glemt for et stykke tid.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

"Tegn en porre!"