Ankommet til Rødding Højskole

Første optagelsesprøve – done!

I dag har jeg lige færdiggjort optagelsesprøven fra 2011. Sikke nogle opgaver, man kan komme ud for! Til optagelsesprøven på arkitetstudiet skal man op i tre opgaver over to dage – hvis man altså forinden har bestået hjemmeopgaven, der bliver lagt ud på nettet d. 1. februar. Vores lærere her på skolen regner med, at vi kommer igennem sidstnævnte, så derfor øver vi os primært på optagelsesprøven til maj.

Ved den første opgave fik vi et sæt spillekort, hvoraf vi skulle danne et rum. Vi måtte ikke skære kortene over, men snit i dem måtte man meget gerne lave. En taperulle fik vi også udleveret – hvis nødvendigt. Vores første tanke var nok: “Det er vel bare at lave et korthus!?”, men så simpelt skulle det ikke laves. Igen skulle vi bruge nogle af de begreber, som vi var blevet præsenteret for for et par dage siden (åben/lukket, hierarki, let/tungt, overlapninger, gentagelser osv.). En sjov opgave, hvor det også bare galt om at være kreativ!

Prøve 1. Jeg fik lavet tre korthuse, hvoraf det her var det ene, der skulle vise noget hierarki og majestætisk i form af dens højde, noget lethed pga. de buede stykker samt noget statisk, fordi den er så godt plantet i jorden med de to nederste kort.

Prøve 1. Jeg fik lavet tre korthuse, hvoraf det her var det ene, der skulle vise noget hierarki og majestætisk i form af dens højde, noget lethed pga. de buede stykker samt noget statisk, fordi den er så godt plantet i jorden med de to nederste kort.

Prøve 1. Et andet meget åbent og symmetrisk rum med gentagelser og til en vis grad dynamisk rum i form af nederste rækkes snurren rundt.

Prøve 1. Et andet meget åbent og symmetrisk rum med gentagelser og til en vis grad dynamisk rum i form af nederste rækkes snurren rundt.

Anden opgave fik vi udleveret samme dag. Her fik vi et 20x60cm stort stykke bræt, en hel del søm i to forskellige længder samt 2-3 meter snor – og en hammer selvfølgelig. Og så var det ellers bare med at komme i gang med at lave – et rum! Øh … Og med det betyder det igen ikke, at man skal lave et firkantet (eller for den sags skyld et rundt eller trekantet) rum, men gerne noget lidt mere kreativt. Nedenfor kan I se, hvad der kom ud af mine søm og mit snor.

Ideen fik jeg ved at tænke på et landskab i forskellige højder, hvor der sker noget spændende et sted, fx et teaterstykke, og hvor folk samles. Jeg har tænkt omvendt hierarki (ude i siden er sømmene højest, men det er ikke her, det spændende, sker), intensitet (mange søm på et sted, hvor snoren er blevet snoet ekstra mange gange rundt om sømmene og gjort ekstra stram i modsætning til ude i siderne) og dynamik (“klumpen” sidder ikke i midten, men bevæger sig ud mod den ene side – måske snart udover kanten?). Det intense punkt har jeg sat i det gyldne snit, hvormed det perfekte møder det kaotiske i form af de ikke-perfekt satte søm.

Søm og snor! Et stort kaos, men fokus rettes hurtigt mod den intense del, der ligger i det gyldne snit. Dermed er "billedet" også rart for øjnene at se på i dette virvar af snor og søm.

Søm og snor! Et stort kaos, men fokus rettes hurtigt mod den intense del, der ligger i det gyldne snit. Dermed er “billedet” også rart for øjnene at se på i dette virvar af snor og søm.

Tredje opgave voldte en del problemer – for de fleste af os. Den har været svær – både i de sidste par dage, men også til selve optagelsesprøven i 2011. Vi skulle konstruere et rum under jorden ved at forme otte kasser i pap i en størrelse på 12,5×12,5×12,5cm, der tilsammen skulle udgøre en kube på 25x25cm. Der måtte hermed kun være åbninger op til overfladen, øverst på kuben.

Da jeg synes, at lys’ påvirkning og dets indfald er interessant at arbejde med (både nu og forhåbentlig også i fremtiden som (mulig) arkitekt), var det lyset, jeg ville interessere mig for i denne opgave. Jeg satte mig et ret optimistisk mål fra starten, som jeg slet ikke kunne nå (til optagelsesprøven havde de otte timer til opgaven). Jeg forestillede mig en masse kvadratiske åbninger, som skulle føre ned i skakter, der gik ind på hinanden fra forskellige sider og dermed lave forskellige (skarpe/svage, figurlignende, skygger) lysindfald på hinanden. Jeg fik lavet i alt fire skakter – men det tog også allerede en krig. Hvad jeg synes om resultatet er lidt blandet. En god ide, men et lidt kedeligt resultat, da det var svært at se lysindfaldene. Men det, som jeg helt sikkert lærte, var, at mit mål var alt alt for stort – hvilket også er godt at huske til en mulig optagelsesprøve, men også, at små detaljer kan skabe nogle sjove løsninger. Så det gælder blot om at eksperimentere.

Min kube åbnet op. Til venstre i billedet har jeg sat spotlight på, så man kan se ned i en af skakterne. Nogle skakter startede som store huller og blev mindre, og andre omvendte. Foran kuben kan man desuden se en kanyle. Ja, helt væk fra medicinens verden er jeg ikke kommet - her bruges kanylen og sprøjten blot til at trykke lim ud, så papstykkerne kan limes sammen ...

Min kube åbnet op. Til venstre i billedet har jeg sat spotlight på, så man kan se ned i en af skakterne. Nogle skakter startede som store huller og blev mindre, og andre omvendte. Foran kuben kan man desuden se en kanyle. Ja, helt væk fra medicinens verden er jeg ikke kommet – her bruges kanylen og sprøjten blot til at trykke lim ud, så papstykkerne kan limes sammen …

Denne lille detalje synes jeg bliv meget god. To meget små, aflange huller er skåret i pappet bagest i billedet. Ved at sætte spotlight på, danner disse nogle fine lysindfald nede i gulvet og op langs den ekstra trekant, som jeg har sat på gulvet i kuben.

Denne lille detalje synes jeg bliv meget god. To meget små, aflange huller er skåret i pappet bagest i billedet. Ved at sætte spotlight på, danner disse nogle fine lysindfald nede i gulvet og op langs den ekstra trekant, som jeg har sat på gulvet i kuben.

I morgen venter en tre-dages opgave. Hvad mon den kommer til at bestå af? Jeg er spændt!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ankommet til Rødding Højskole