“Tegn en porre!”
“Tegn en porre – ud fra jeres forestillinger om en, ingen hjælpemidler!”. Det var lektien fra i går til i dag. Kl. 9 skulle tegningen hænge på vores glasvæg.
Nej, vi måtte ikke se en porre eller bare et billede af en porre, inden/imens vi tegnede. Så vi måtte kun bruge vores hukommelse/”fantasi”. Umiddelbart virkede det som et noget vanskeligt projekt, fordi vi netop ikke havde noget at forholde os til. Hvor spids er bladene, hvordan ser enden ud, hvordan er skyggerne? Nå, men resultatet efter en time blev som set herunder.
Da vi så mødte op her til morgen, fik vi en porre stukket i hånden – “tegn!”. Først skulle vi igennem endnu en “1 min. x 10”-øvelse, hvor vi skulle tegne porren på 1 min. 10 gange. Det blev igen igen noget værre noget – men mon ikke at Champagne galoppen hjalp på det lidt vilde udtryk. Det tror jeg …
Herefter fik vi 35 min. – til noget noget roligere klassisk musik – til at tegne porren flot, men også her var der begrænsninger: 45 grader vinklede streger var det eneste, vi måtte bruge. Jeg havde støttet mig meget til mine runde streger i foregående opgave, men det kunne jeg jo ikke så godt bruge nu. Resultatet kan I ser nedenfor.
Min konklusion på hele opgaven var, at det godt kan være nemmere at tegne en genstand, når det kun er ens fantasi og hukommelse, der spiller med i formen og skyggerne. Ikke helt til at forstå det, hvis jeg selv skulle sige det …
Ingen kommentarer endnu